One month in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jolien Broeke - WaarBenJij.nu One month in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jolien Broeke - WaarBenJij.nu

One month in New York

Blijf op de hoogte en volg Jolien

09 Augustus 2014 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Vandaag zit ik alweer een maand in New York en wat vliegt de tijd voorbij! Afgelopen weken heb ik veel meegemaakt. Mijn eerste probleem na mijn laatste verslag was het vinden van een goede woonruimte.. wat nog een hele klus bleek te zijn.Via een website vindt iedereen hier zijn/haar kamer en het is de meest verschrikkelijke website die er is: craigslist.com. Er staan advertenties op voor huizen die niet bestaan, vieze oude mannetjes die je 'gratis' onderdak willen geven en als ik het echt moest geloven, ook kamers die wel bestaan en goed zijn. Per keer stuurde ik er rond de 10 berichten uit, met vaak 1 tot geen reactie... dus dat zat flink tegen. Ik had mijn kamer waar ik eerst zat tot 1 augustus geboekt en moest dus voor die tijd wat vinden..

Na heel wat kamers bezocht te hebben, heb ik eindelijk een kamer gevonden. Het is een kamer wat op 10 minuten loopafstand ligt van mijn stage en de subway is om de hoek. Het enige nadeel was dat mijn kamer geen meubels had, maar ik als echte IKEA fan heb hier toch voor weinig geld wat spulletjes bij elkaar kunnen kopen! De kamer is ruim, heeft veel licht en is voor de aankomende maanden perfect! Ik woon op een verdieping met drie andere, alle drie Amerikaans, twee jongens(40 en 25) en 1 meisje(27). In totaal hebben we twee badkamers en deel ik die van mij met het meisje. Ze zijn alle drie erg aardig, al praat die man van 40 nog al veel.. ook in de ochtend om 7 uur als ik net mijn bed uit kom.. haha maar waar ik heel blij mee ben is dat hij bang is voor viezigheid en bacteriën en alles hier dus elke dag helemaal schoongemaakt, beter kan ik het niet treffen!!! En wat ik toch ook wel even wil zeggen is dat ik verliefd ben.. VERLIEFD OP MIJN DOUCHE!!!! Er zit een spiegel en zitje in met een stortdouche en van die stralen vanuit de muur. Ik sta iedere ochtend 10 minuten eerder op om wat langer onder de douche te kunnen staan haha. (zie foto's) Ik heb qua prijs, ligging, kamer en huisgenoten heel erg geluk gehad en ben er heel erg blij mee. Ik heb geprobeerd het echt een beetje zoals thuis te laten voelen en dat is prima gelukt!!

Doordeweeks loop ik natuurlijk stage. Ik heb het erg naar mijn zin en ik leer veel. Ze proberen mij echt als een werknemer te behandelen en zien mij niet als stagiaire die rot klusjes moet doen, wat toch wel fijn is! Ik zit op kantoor op een kamer met Anton, de Nederlandse medewerker en we zijn er achter gekomen dat het toch wel makkelijk is om steeds in het Nederlands te praten. Ik ben hier natuurlijk om mijn Engels te verbeteren (wat al aardig is verbeterd) dus hebben wij een wedstrijdje bedacht. Elke keer als iemand van ons iets per ongeluk in het Nederlands zegt/vraagt turven we het op een papier en elke keer bij 5 moeten we geld in de pot doen. Aan het eind van mijn stage gaan we er een avondje mee stappen en we zijn bang dat we er aardig wat drankjes van kunnen kopen haha. Verder zijn alle collega's erg aardig en vind ik het werk leuk om te doen. Ik werk mee aan leuke projecten en vermaak mij prima.

In mijn weekenden probeer ik zoveel mogelijk van New York te zien. Twee weken geleden zijn we op een vrijdag avond met een deel van de collega's uiteten geweest bij een heel klein, schattig, leuk restaurantje. Op de zaterdag ben ik met de Ferry naar Staten Island geweest wat langs het Vrijheidsbeeld vaart. Het was wel een beetje bewolkt dus dat was jammer! Ik vond het erg mooi om te zien en wil ook zeker nog een keer naar Liberty Island, het eiland waar het Vrijheidsbeeld opstaat. Daarna ben ik Down Town Manhattan gaan verkennen en heb ik vooral veel gelopen. Ik ben richting Wall Street gelopen, vervolgens naar het WTC en het 9/11 memorial. Het 9/11 memorial vond ik erg indrukwekkend om te zien. Het is echt een bizar idee dat daar gewoon zulke grote torens hebben gestaan en dat ze in de omgeving nog steeds bezig zijn met dingen opknappen. Ik wil ook zeker nog een keer het 9/11 memorial museum in maar dat doe ik pas als het slechter weer wordt. Hierna ben ik richting de Brooklyn bridge gelopen, China Town en een stukje Lower East Manhattan. Ik vond Lower East Manhattan een erg leuk stuk met allemaal leuke kleine barretjes en restaurantjes. Veel minder toeristisch dan bijvoorbeeld Times Square.

De dag erna heb ik een City Bike gehuurd. Dit is een fiets die je voor een paar dollar voor een dag kan huren en op veel plekken in de stad weer kan neerzetten of pakken. Ik ben met de fiets over de Brooklyn Bridge gefietst en richting Downtown Brooklyn gereden. Hier heb je een super mooi uitzicht van de skyline van Manhattan. Verder ben ik met de stad gewoon gaan fietsen en heb ik veel leuke straatjes en plekjes gezien. Ze rijden hier wel echt als debielen met fietsen want fietsbaden liggen hier aan de linkerkant van de weg, soms rechts en vaak in het midden.. Daar moest ik nog even aan wennen maar gelukkig heb ik het overleefd haha! Zijn we in Nederland toch wel wat beter met verkeersregels haha.

Vorige week vrijdag ben ik naar een kroegentocht/verjaardagsfeest geweest. Dit was mijn eerste keer 'uit' en ik heb een erg leuke avond gehad! De groep was erg gezellig en kwam echt overal vandaan.
De dag erna was erg moe (haha verrassend na een avond stappen) en heb ik niet veel gedaan. Ik heb mijn kast in elkaar gezet, kamer ingericht en lekker een dagje uitgerust. Dat was ook wel eens lekker want na een week werken en een week sightseeing in New York ben ik op zondag avond toch wel erg moe. (verder hoor je mij niet klagen)
Vorige week zondag heb ik lekker een middag geshopt op 5th Avenue. Ik vind het toch wel bizar dat hier alles zo 'goedkoop' is. Voor bepaalde dingen betaal je gewoon omgerekend 50 euro minder dan in Nederland. Maar ik vind het allemaal prima en heb een paar leuke dingen gekocht haha.

Afgelopen week was er ook een collega van IKEA hier in New York voor een paar dagen. Hij is samen met een vriend in Amerika aan het reizen. We hebben deze week twee keer wat gegeten in de stad en verder gewoon door de stad gelopen! Toch wel gezellig om iemand van thuis te zien.
Eergisteren is ook de nieuwe Nederlandse stagiaire van mijn stagebedrijf gekomen. Gister avond hebben we met zijn tweeën wat in New York gegeten en zijn we richting Times Square gelopen.
Vandaag ga ik met een paar collega's naar het strand. JA HET STRAND HAHA! Ik was zelf helemaal in shock toen ik hoorde dat hier stranden zijn. We gaan vandaag naar Brighton Beach, wat ergens in de buurt van Brooklyn ligt. Wel lekker om een dagje gewoon te ontspannen en niks te doen en ik heb er erg veel zin in!

Zoals jullie waarschijnlijk merken heb ik het dus erg naar mijn zin en begin ik mij zelfs een beetje thuis te voelen. Ik probeer elk beetje vrije tijd te besteden aan leuke dingen want ik merk hoe snel de tijd gaat. Ik zit hier nu vandaag een maand en de eerste maand is echt voorbij gevlogen!!

Heel veel liefs vanuit New York! xxxxxx

  • 09 Augustus 2014 - 16:25

    Iris:

    Leuk Joli!!!! Have fun!! XX

  • 09 Augustus 2014 - 16:35

    Esmeé:

    Klinkt heel erg leuk allemaal! Fijn van je woning en dat je al gewent bent! Geniet er maar lekker van! XXXX

  • 09 Augustus 2014 - 17:00

    Manon:

    Sjees, wat gaat dat inderdaad snel! Je zit er leuk meid, goed gedaan! leuk verslag! XXX

  • 09 Augustus 2014 - 17:08

    Evelyne:

    Fijn dat je je plekje al helemaal begint te vinden! Je kamer ziet er ook goed uit, geniet ervan!! XXX

  • 11 Augustus 2014 - 14:59

    Jacqueline Terpstra:

    klinkt prima allemaal. veel plezier en groeten vanuit Slovenië

  • 11 Augustus 2014 - 17:29

    Margreet:

    Leuk verslag, leuke foto's, leuke kamer !!!
    Echt heeeeeeel leuk voor je dat het allemaal zo goed gaat, Jolien! ENJOY !!!!
    Greetz van Margreet

  • 11 Augustus 2014 - 21:44

    Liesbeth:

    Hoi Jolien

    Wat een enthousiasme, fijn joh!
    Je hebt in die maand al zo veel gedaan en zo veel gezien en zo veel meegemaakt. Straks wil je niet meer terug, pas op hoor!
    Ik ga nu lekker naar je foto's kijken al zie ik op facebook ook regelmatig leuke dingen voorbijschieten!
    Geniet maar lekker verder en tot je volgende verslag!

  • 12 Augustus 2014 - 10:04

    Dennis:

    YOOOLOOOOOO,

    Dacht je dat er geen stranden waren :)? Vergeet je dan ook niet nog een bezoekje aan Long Beach te maken?

  • 28 Augustus 2014 - 21:08

    Anneke A.:

    Hoi Jolien
    Fijn dat je nu een kamer hebt en met de Ikea-spullen voelde je je natuurlijk gelijk helemaal thuis! ;)
    Ik zie zelfs een beetje groen door het raam! Dat had ik in New York niet verwacht.
    Erg leuk om je ervaringen te lezen en de foto's te zien. Veel plezier en oh ja: werk ze!

    groetjes van die andere Anneke

  • 13 Oktober 2014 - 16:10

    Paul:

    Hi Jolien,

    Hehe eindelijk even de tijd om wat van je stage / reis verslag te lezen.
    Je heb zeker time of your life, weldig om zo eea te lezen en met foto's erbij.
    Super dat je draai daar heb gevonden. Het is best spannend zo in je eentje daar, toch! En tenslotte nog een mooie kamer gevonden.
    Jeetje de foto's zijn zo herkenbaar. Ja bizar he, 9/11 memorial en dan te bedenken dat ik in 1989 in 1 van die torens heb gestaan. Klopt dit nog steeds? De goedekoopste attractie is met de Ferry naar Staten Island en idd vaart langs het vrijheidsbeeld. Nog steeds gratis?
    Nog veel plezier daar en succes met je stage. Deze ervaring pakken ze je iedergeval niet meer af!


    Groetjes,
    Paul en Carola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor mijn studie International Business and Languages verbleef ik 6 maanden lang in the city that never sleeps: New York City! (2014/2015) Momenteel studeer ik voor een semester in surfers paradise San Sebastián in Noord-Spanje.

Actief sinds 15 Juni 2014
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 9065

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Study Exchange

14 Juli 2014 - 30 Januari 2015

New York City

Landen bezocht: