Time flies when you're having fun - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jolien Broeke - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jolien Broeke - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Blijf op de hoogte en volg Jolien

12 December 2014 | Verenigde Staten, New York

Mijn laatste verslag is alweer een paar weken geleden en ik heb weer genoeg om te vertellen. November is een hele drukke maar leuke maand geweest! Ook zit ik hier vandaag precies 5 maanden - time flies when you're having fun!

Begin november kwam mijn vriendin Suzanne vanuit Nederland op bezoek. Zij verbleef samen met een vriendin in de stad maar natuurlijk hebben we elkaar gezien. We zijn samen naar een basketbal wedstrijd geweest in Brooklyn: Brooklyn NETS tegen Minnesota Timberwolves. Ondanks we alle drie de spelregels niet echt begrepen was het heel leuk om mee te maken. In de rest van de week zijn we lekker uiteten geweest, hebben we veel bijgekletst en leuke dingen gedaan.

Een week later was de rust nog niet gekeerd want dit keer kwam mijn vriendinnen Manon en Selina op bezoek. Bij hun is er echt alles fout gegaan wat er fout had kunnen gaan want eenmaal op schiphol bleek hun vlucht geannnuleerd te zijn. Na een vertraging van zes uur, een extra tussenlanding en heel wat uur later kwamen ze dan eindelijk aan in New York. MAAR... wat was de grote grap.. door de annulering van hun vlucht bleek het nieuwe vliegtuig niet op Newark maar op JFK te vliegen.. daar stond ik dan.. helemaal voor niks op het vliegveld in Newark(zij wisten zelf ook niet dat ze op JFK aankwamen). Newark ligt ongeveer 1,5 uur met het openbaar vervoer van JFK vandaan dus daar ging ik dan maar.. op naar JFK om mijn vriendinnen op te halen. Eenmaal vanaf het vliegveld richting huis hadden we ook nog eens alles tegen wat we maar konden bedenken en hebben we ongeveer elke metro gemist. Eenmaal thuis bleek ook nog eens de pomp van het luchtbed niet te werken.. zaten we dan 1 voor 1 het luchtbed op te blazen rond half 2 s’nachts.. Maar het kon de pret niet bederven want door de vertraging hebben ze beide het volledige bedrag van de vlucht terug gekregen wat dus betekend: een gratis vakantie New York!

De volgende dag moest ik gewoon werken en hebben Manon en Selina New York verkend. In de avond kon ik gezellig mee en in het weekend was ik natuurlijk gewoon vrij. Op zaterdag zijn we naar Central park geweest. Herfst in Central park is echt geweldig! Alle bomen zijn zo mooi gekleurd en het was ook nog eens heel mooi weer (en HEEL koud). De schaatsbaan is open en dat ligt op een super mooie locatie tussen de bomen met de stad op de achtergrond. Aan het eind van de middag zijn we de Rockerfeller opgeweest en gelukkig waren we net op tijd voor sunset. Ik was zelf nog niet op de Rockerfeller geweest met sunset en ik moet bekennen dat dit het uitzicht nog mooier maakt. (zie foto)
De volgende dag zijn we naar Chelsea market geweest, hebben we op de High Line gelopen en in de avond de tourist uitgehangen opTimes Square. Natuurlijk zijn we ook lekker elke dag uiteten geweest en zijn we ook nog naar een Broadway Show geweest. We zijn naar de Broadway Show Cinderella geweest en het was een erg leuke show. Het was super leuk om mijn vriendinnen voor een week over te hebben en ik heb echt een hele leuke week gehad!

In het weekend daarna was het weer tijd voor een trip: WASHINGTON D.C.
Heel vroeg in de ochtend vertrokken Nadia, Eva en ik met de bus naar Washington. Aangezien ik (BIJNA) altijd op tijd ben had ik nog tegen Nadia en Eva gezegd: Niet te laat komen! En ja hoor.. wie verslaapt zich? IK! Gelukkig hadden we de bus net op tijd gehaald. Eenmaal aangekomen in Washington hebben we met de Hop on Hop off bus als echte toeristen de stad verkend. Zo hebben we onder andere het witte huis, U.S. Capital Building, Washington Monument en het Lincoln Memorial gezien. Ik vond het een erg mooie stad en het was leuk om weer wat nieuws te zien.

De terug weg was een ander verhaal.. maar het is weer een mooi verhaal om na te vertellen. Onze terugreis stond gepland om 8 uur vanuit Chinatown. Maar wat bleek: BUS KAPOT! Na 45 minuten proberen de bus te repareren zijn we uiteindelijk de bus uitgestuurd door een overstaanbaar chinees vrouwtje (waarom kunnen ze NOOIT engels) met de woorden: GO OUT BUS GO OUT BUS, BUS BROKEN, BUS BROKEN (beeld je even een chinees stemmetje in). Eenmaal uit de bus werd er verteld dat er geen vervangende bus was en de eerst volgende bus pas 4 uur later zou zijn. Stonden we dan met onze goede gedrag in Chinatown Washington.. Wij gierige Nederlanders vonden natuurlijk dat we recht op een vergoeding hadden en een groepje Franse jongeren was het met ons eens. Het onverstaanbare vrouwtje was het hier wat minder mee eens en heeft na een discussie onze tickets doorgescheurd wat dus gelijk stond als: jullie komen mijn bus niet meer in...
We zijn door de vrouw uitgemaakt als CRAZY PEOPLE en heeft ze stiekem foto’s gemaakt van onze hoofden (geen idee waarom eigenlijk). Wij hadden er zo lol om dat we nog even geposseerd hebben met het ‘peace’ teken zoals chinezen vaker doen op foto’s. Toen zijn we maar snel weggegaan met het Franse groepje jongeren en dit keer hadden we echt een probleem: geen bus terug naar New York!
Uiteindelijk zijn we naar een busstation geregend om te kijken of er nog plek was bij andere bus maatschappijen. Eenmaal aangekomen hebben we de bus richting New York net op tijd gehaald en hebben we de hoofdprijs voor het ticket moeten betalen. Vijf uur later kwamen we EIN-DE-LIJK weer in New York aan en ik was blij toen ik in mijn bed lag. Het was een mooi afsluitend avontuur van een super leuke dag in Washington haha.

De 3e week van november was maar een korte werk week want het was tijd voor THANKSGIVING! Doordat Thanksgiving op een donderdag valt had ik een lang weekend vrij. Op Thanksgiving zelf zijn Eva en ik vroeg richting de stad gegaan om de welbekende Thanksgiving Parade te zien. Met miljoenen andere stonden we te wachten op de parade. Gelukkig hadden we een goede plek vooraan gevonden zodat we alles goed konden zien. Er komen tijdens de parade enorme grote opblaasfiguren zoals Snoopy, Spongebob en Spiderman voorbij en ik moet zeggen, voor kinderen is het geweldig maar ik vond het ook erg leuk om te zien!
Eenmaal thuis zouden Eva, Nadia en ik gaan koken voor ons Thanksgiving dinner. Het typische thanksgiving gerecht kalkoen stond op het menu. Fout nummer 1: kalkoen nog in de vriezer..
Na alle mogelijkheden te hebben geprobeerd om de kalkoen zo snel mogelijk te ontdooien (vraag me niet hoe) konden we onze kalkoen vullen met onze zelfgemaakte stuffing. Ik moet zeggen.. een kalkoen schoonmaken is niet mijn favoriete werk haha maar het resultaat was heerlijk!
In de avond zijn we voor ons dinner naar een paar huizen verderop gegaan. Hier hebben we met een groep van ongeveer 10 jongeren gegeten en gefeest. Het was een super leuke thanksgiving!
Hetzelfde weekend zijn we ook naar Woodburry Common geweest, een grote outlet 1,5 uur van New York. Heerlijk middagje shoppen (want dat doen we natuurlijk nog niet genoeg)

De maandag na Thanksgiving was het dan tijd voor onze eerste American Football game: NETS vs Miami Dolphins! Het regende gigantisch dus we hadden niet het beste weer uitgekozen. Het voordeel aan goedkope kaarten is dan wel dat je bovenaan zit en dus overdekt! Aan het eind van de avond waren we drie bevroren ijspegels maar het was een erg leuke wedstrijd.
Vorige week woensdag was het tijd voor de officiele Rockerfeller Tree Lightning. Voor degene die niet weten wat dat is: het aansteken van de mega grote kerstboom bij Rockerfeller Center. Tijdens deze avond waren er optreden van Lady Gaga, Mariah Carey(ZE ZONG ZO SLECHT!!!), Cyndi Lauper, Sara Bareilles en LeAnn Rimes. Nu wisten Eva, Nadia en ik al dat we niet de enige zouden zijn maar het hele mooie was dat we 3 uur naar een scherm hebben staan kijken voor het 1 seconde durende verlichten van de kerstboom. Door de grote mensenmassa hebben we de boom die avond niet eens gezien. Afgelopen weekend heb ik hem dan wel mogen bewonderen en hij is echt mega groot! Er zitten volgens mij meer dan 40.000 lichtjes in. Je merkt hier in New York ook echt overal dat kerst er aan komt. De grote warenhuizen zoals Macy’s hebben hun etalages in kerstsferen en bijna alle winkels en straten zijn versierd met lampjes en kerstdecoratie.

Afgelopen vrijdag had ik weer een huisfeestje op de planning staan. Het thema was “Ugly Christmas Sweater Party” en iedereen had zijn lelijkste kersttrui uit de kast gehaald. Deze themafeestjes schijnen heel populair te zijn rond kerst en het was dan ook erg druk. Het waren voornamelijk allemaal jongeren die hier in New York en omgeving studeren dus dat was erg gezellig!
Afgelopen dinsdag heb ik met het grotendeels van mijn collega’s een “holiday party” gehad. We zijn naar de stand up comedy club: The Stand geweest en hebben hier ook heerlijk gegeten. Natuurlijk werd ik met Eva vooraan gezet en zijn we aardig voor schut gezet. Vooral toen de comedian begreep dat wij uit Nederland kwamen, werden alle klassieke grappen over Nederland gemaakt.

En ja, ik loop nog steeds elke dag stage en ik werk ook echt haha. Ik manage op dit moment een nieuw project en heb hiervoor ook een webshop ontworpen, product foto’s geschoten en ben ik verder veel bezig met het designen van advertenties. Het leuke hieraan is dat op dit moment 3 verschillende advertenties zijn geplaatst in 3 verschillende grote Amerikaanse Aesthetic tijdschriften. Hier ben ik best wel erg trots op! De tijdschriften liggen al in mijn koffer en die komen zeker mee naar Nederland. Ik heb nog vier weken stage over en 9 januari zal mijn laatste stage dag zijn. Op 1 januari vertrek ik al uit mijn lieve leuke kamertje en zal ik een week bij Nadia verblijven.

Ik besef met de dag meer en meer dat het alweer bijna voorbij is en daarom probeer ik ook nog zoveel mogelijk dingen te doen. Mijn planning? Dit weekend ben ik nog in New York, volgend weekend sightseeing in Philadelphia om vervolgens een week later kerst te vieren in Boston. Oud en nieuw vier ik dit jaar natuurlijk in New York en een week later zit ik (een dag na mijn laatste stagedag) met mijn billen op het strand van Miami. Na 5 dagen miami vlieg ik voor 1 dag terug naar New York en begin ik daarna aan mijn reis aan de westkust. In de westkust zal ik samen met Nadia San Fransico, Los Angeles, Las Vegas en de Grand Canyon bezoeken. Suzanne, die nu in Boston stage loopt komt ook gezellig naar Las Vegas en daar zullen we met zijn 3e onze “American Dream” afsluiten voordat we alle drie weer richting Nederland vliegen!

Eigenlijk kan ik dus al zeggen: tot snel! Want voor jullie het weten, over 1,5 maand, zitten jullie weer aan mijn vast! Haha

xxxxx

  • 12 December 2014 - 17:37

    Manon:

    Fijn om weer ge-update te zijn en om te lezen hoe geweldig dat je het hebt. Wat een fantastische ervaring! Ben erg benieuwd naar de tijdschriften, super cool! Als je naar Florida gaat, kun je mss nog naar Nicky en Wayne als je een verblijfplaats zoekt. Die zijn daar aan het house sitten, weet alleen niet in welke stad en tot wanneer. Ze zijn er nu voor Kerst en Oud en Nieuw. Maar goed, je kunt haar altijd contacten als je wilt. Hier nog 1 weekje school en dan Kerstvakantie....kan niet wachten! Dikke kus en knufff!!!!! Manon

  • 12 December 2014 - 18:16

    Ome Jan Uit Holten:

    Lief niggie

    Heb je nog wel tijd om te werken tussendoor? Wat een belevenissen en wat gebruik je de tijd goed om zo veel te zien. Jammer dat je met Kerst niet over alles kan vertellen, maar we genieten van je verslagen.
    Heel veel plezier weer en goede Kerstdagen met Santa Claus. En vooral een mooie jaarwisseling.

    Jan en Martien

  • 12 December 2014 - 19:45

    Esmeé:

    Leeeeeeeuk!!! Ik heb gelachen om je ruzie met de chinees!! Haha zie het zó voor me. Tot gauw lieve Jo xx

  • 13 December 2014 - 14:14

    Otto:

    Hoi Jolien,

    Wat weer een leuk verslag om te lezen.
    Op de Nederlandse tv hebben wij het zingen van Mariah Carry gezien en gehoord. Het was echt niet best, een aanslag op je oren. Leuke foto's om positief jaloers van te worden. Nog veel plezier de laatste anderhalve maand en doe voorzichtig. Wij kijken uit naar je volgende verslag.

    Groetjes van ons allen en alvast prettige kerstdagen.

    Jacq, Kevin, Mark, Chiara en Otto

  • 15 December 2014 - 13:28

    Margreet:

    Dat was weer een leuk verslag, Jolien!! Wat heb je weer een hoop gezien en gedaan, je boft maar!
    Ook hier in NL maken we ons op voor de kerst, maar dat doen we op z'n Hollands = wat kleinschaliger dan de Amerikanen ;-) Trouwens, jouw thanksgiving turkey zag er errug lekker uit, zeker als je leest hoe de bereiding verliep. Staat er ook kalkoen op het kerstmenu ?? Slechte tijd van het jaar voor die beestjes...
    Geniet nog van alles wat je de komende weken ga beleven, en uiteraard ook weer van de tijd daarna terug in NL !!
    Lieve groet,
    Margreet

  • 18 December 2014 - 13:43

    Liesbeth:

    Nou Jolien, zoveel enthousiasme en toch veel pech als ik denk aan de vlucht van je vriendinnen, de kapotte bus, de bevroren kalkoen, de bevroren Jolien bij de wedstrijd en alles wat nog meer kapot ging, mislukte etc.
    Maar ja, ik zou ook enthousiast zijn als ik de rest van de belevenissen lees.
    Ik denk dat je steenrijk aan herinneringen terugkomt, maar ook steenrijk na je bezoek aan Las Vegas!
    Geniet van de kerstdagen en de jaarwisseling want je weet maar nooit of je ooit nog op deze mooie plek de feestdagen zal vieren.
    Liefs,
    Liesbeth

  • 03 Januari 2015 - 11:19

    Mieke Vd Werf:

    Hoi Jolien,
    Met open mond, van verbazing, zit ik jouw verhalen te lezen.
    Wat een leuke verhalen en wat doe je het goed!
    Vanavond komen je ouders bij ons op bezoek, dan zal ik nog wel het een en ander horen.
    Geniet nog even van je laatste mooie weken.
    Groetjes uit Ammerstol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor mijn studie International Business and Languages verbleef ik 6 maanden lang in the city that never sleeps: New York City! (2014/2015) Momenteel studeer ik voor een semester in surfers paradise San Sebastián in Noord-Spanje.

Actief sinds 15 Juni 2014
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 9102

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2015 - 01 Februari 2016

Study Exchange

14 Juli 2014 - 30 Januari 2015

New York City

Landen bezocht: